HTML

2009.03.23. 19:06 Noresz4

Digitális modultalálkozó

 

 

A Győri Vasútmodellező Klub és a győri Petőfi Sándor Művelődési Ház szervezésében  április 18-19-én  digitális modultalálkozót szervez, a Győrhöz közeli Kunszigeten. A modultalálkozón az eredeti vasútüzem megjelenítése a cél. A néző megismerkedhet a vasút üzemével. A vonatok menetrend szerint közlekednek, az állomásokon tolatások, szerelvények összeállítása történik. A nézőnek ez olyan látványt nyújt, mint a nagyvasúton.

 

A magyar klubok és magánszemélyek mellett pozsonyi és graz-i vendégek lesznek a rendezvényen. Mindnkit szerettel várnak a szervezők! 
 

Forrás:

http://www.vonatmagazin.hu/

 

Fontosabb linkek ebben a témában:
 

http://vasutmodellezes.5mp.eu 
 

http://www.vasutmodellklub.hu/

http://www.fremo.org/

 

 
 

 

 

Szólj hozzá!


2009.02.14. 21:45 Noresz4

Az asztalon ...

 

... van már a helyén két családiház. Ezek az Auhagen termékei (12 222 és 12 223).
A fő részei ugyanazok, csak a "körítés" más. Ezeket már régebben
összeragasztottam, dekoráltam. világítás is lett szerelve mindkettőbe. A vágányok
lefektetése után ők kapták meg először a helyüket, aztán jött az aszfaltcsík
kijelölése, a parkoló, a buszmegálló,  az állomás helyének meghatározása.

Az építési technikáim általában más modellezők leirásai- ötletei és saját módszerek keverékével jönnek létre. Legtöbben a sín alá - főként töltésimitációnak - parafacsíkot szoktak rakni. Sokan mondják, hogy ez jó zajcsökkentőnek is. Sajnos az Én tapasztalatom az, hogy amíg a csak a sín van rárögzítve, addig tényleg csillapít, de ahogy rákerül a kavicságyazat, és megköt a ragasztó, inkább felerősíti a hangot.
 

 

A szabványban leírtak szerint, idézem: "A sínkorona magassága a töltéssel együtt a modul felső élétől 10 mm kell, hogy legyen". A profilsín teljes magassága 5mm, 3mm-es parafa csíkom volt itthon, ez összesen 8mm. A fentmaradó 2mm balzafa csíkból lett. A töltés így már kész is volt, jöhetett a sín rögzítése. Én félbevágott gombostűkkel oldottam meg. A kavicságy kialakításánál több lehetőség is volt.
 

Itt 3 fő módszer van, amit legtöbben használnak:
 

1. A kavics szárazon terítése ecsettel, és utána a nitrolakk + higító 1:1-ben keverve, injekcióstűvel befecskendezve. Jó tulajdonsága, hogy szárazon tökéletesen elteríthető és nem úszik fel a kavics. Száradás után betonkémény lesz. Rossz tulajdonsága, hogy irtőzatosan büdös.
2. A kavics szárazon terítése ecsettel, és utána faragasztó + víz 1:1-ben keverve, injekcióstűvel befecskendezve. Jó tulajdonsága, hogy szárazon tökéletesen elteríthető, viszont ahhoz ,hogy ne ússzon fel először víz + mosogatószer keverékével kell becsepegtetni. Száradás után ez is betonkémény lesz. Rossz tulajdonsága a már említett 2. lépés, viszont nem büdös.
3. A  kavics összekeverése a faragasztó + víz 1:1-ben kevert "mixével". Az így kapott pépet kell a sínek közé bemerni és elegyengetni. Száradás után ez is betonkemény lesz.

 Én az elsőt elvetettem a büdössége miatt, mivel szobában csinálom az asztalt. A második variációval próbálkoztam, viszont először nem csepegtettem rá mosószeres vizet, így mindíg felúsztak a kavicsok. Megpróbáltam kis mennyiségben a harmadik változatot. Nekem bevált, azóta is ezt használom. Zárható tetejű edénybe bekeverem a ragasztót. Egy kis tálkába beleszórom a kavicsot, és jól összekeverem a ragasztós keverékkel. Kiskanállal, hurkapálcával elegyengetem a talpfák között és a töltés oldalán. Először minden tiszta fehér lesz, de a ragasztó szintelenre szárad. Ezután jöhet a sinek és a kavicságy rozsdásítása. Ezt különböző vizbázisú festékkel lehet. Sokan több színből keverik ki, és több rétegben hordják fel. Én rozsdaszínű festéket használok, töményen a sínszál oldalára, sűrűbb és higabb arányban a kavicságyra. 
 

 

 
 

 Utána jöhet a vágányok közé a fekete "csík", a különböző szerves anyagok imitációjára . Ezen képen már látszik is a következő lépés, a tereprendezés alapja: a homok, mint földimitáció. Palma Fa faragasztót ecsettel kenek fel a terepre, majd sűrű szitán átrostált játszótéri homokot szórok rá. Száradás után a felesleget ecsettel lesöpröm, és következik a porszívózás. Ha kell mégegyszer megismétlem. A két sín közé egy kis gaz került. A már szokásos Palma Fa faragasztó, ecset, és egy kis Noch termék: rövid szálú fű.
 

A homokot Baumax-ban vettem 25 kg-s kiszerelésben. Jó sok kissebb méretű kavics is volt benne, ami jó lett a fák köré és az út szélére is. A kerítés a Vulcanmodell terméke: MÁV kerítés, a bozótos pedig virágnagykerben vásárolható műmoha.
 

 
 

 

A füvesítés az elöbbiekben leírt módszerrel készült, csak itt kétféle színű szivacsalapú Noch terméket szórtam le felváltva. Ja és szándékosan kihagytam foltokat, mindha ott kiégett volna a fű.
 

Folyt.köv. ...

Szólj hozzá!


2009.02.14. 19:39 Noresz4

Karácsonyra

megérkezett az Auhagen év vége felé kiadott újdonsága: 11 413-as cikkszámú Állomásépülete. Magyar terepasztalra ez egész jó, úgy néz ki, mint két "Sellye" (11 325) összefordítva.
 

A probléma csak a színösszeállításban van. Egyáltalán nem MÁV-os. No, de nincs semmi probléma, ezen lehet segítteni. Át kell festeni a falakat sárgára; ablakokat, ajtókat, ereszt zöldre; ablakkereteket, díszcsikot, szegélyeket fehérre. A fehérre festés kivételével ezzel meg is lennék. Jöhet majd az épület összerakása. Ez eltart sokáig, mert közben a tereprendezés is folyik az asztalon és a kapcsolópulot is tervezem, mert lassan "megmozdulhatnának" már a mozdonyok is. Persze erre még nem lesz nagy helyük. Na de ez nem is ide tartozik.
 

Ha lesz változás az épületen, folytatom a beszámolót.

Szólj hozzá!


2009.02.06. 18:31 Noresz4

Kiállítás

 

Most olvastam a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub oldalán, hogy március 20-22 kiállításuk lesz Győrben. Győri lévén ennek kifejezetten örülök.

További infók, az alábbi linkre kattintva.
 

 

http://vasutmodellklub.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=43

 

 

2009. márc. 20-22.

Interspar Center

Győr, Fehérvári út 3.

 Nyitva: Naponta 10-18 óráig

Térkép:

 

Szólj hozzá!


2009.02.03. 18:57 Noresz4

A terepasztalról ...

... pár gondolat. Hely hiányában nem tudok fix, rögzített terepasztalt építeni, ezért választottam a modul rendszert. A H0 Magyar Modulszabványt betartva építem. E szabvány a Barros Gábor Vasútmodellezőklub oldalán megtalálható ( http://vasutmodellklub.hu ). E szabvány lényege, hogy magyar vonatkozású valós vagy kitalált "terepet" modellez, megfelelő szabályok szerint. Ezeket a modulokat láthatjuk kiállításokon is, akár többszáz méterben.
 

Eddig 4 méter tervei vannak meg, s ebből az első 2 méter már készül. A modulok mérete 100 x 60 cm, szerkezete és fedlapja 18 mm-es natúr bútorlap.
 

1. Modul: Egyvágányos fővonalból 3 vágányú állomási rész lesz. A vasút egyik oldalán aszfaltos út, családiházak, parkolók lesznek. Másik oldala még tervezés alatt, de valószínű bozótos,  erdős terület és vasúti-ipari rész + 1 tárolóvágány.
 

2. Modul: A 3 vágányú állomási rész. Egyik oldalán folytatódik az út, a parkolók, majd a buszmegálló, és persze az állomás épülete. Utána még van egy kis szabad terület. Tervben itt egy bolt kap helyet. Majd meglátjuk. Másik oldalán folytatódik  a vasúti terület.
 

3. Modul: Az állomás fog folytatódni, mivel a szabvány szerint az állomási vonatfogadó vágányoknak 2 m hosszúnak kell lenniük.
 

4. Modul: Újra 1 vágányú fővonal.
 

Sínrendszer: PIKO A Gleis
 

A vezérlése: analóg üzemű, sín-szakaszolásokkal, saját készítésű kapcsolópulttal (később készül).
 

Az állomásról: a 3 vágányból 2-re érkezhet majd személyvonat, mert az állomásépület elött és az 1-2 vágány között van peron. Az állomásépület összeállításáról majd kicsit később számolok be.
 

 

Terepasztal első 2 métere épül
 

 
 A szerelvények, kocsik, emberek csak a fényképezés ideére népesítették be az asztalt.
 

Az építésről később részletes beszámolót írok. :-) Csak ezek eddig nemnagyon lettek lefényképezve.

 

1 komment